De maatschappelijke diensttijd wordt wegbezuinigd. En dat is zonde, want het programma biedt jongeren een plek waar ze thuishoren en waar ze leren dat ze ertoe doen, stelt studente Maud Stamsnijder.
Toen ik in 2019 een advertentie zag om deel te nemen aan het MDT-jongerenpanel, had ik geen idee hoe groot de impact van de ‘Maatschappelijke Dienst Tijd’ op mijn leven zou zijn. Ik was scholier, zoekende naar iets zinvols om naast school te doen, en het leek me interessant om feedback te geven over MDT.
Ik wist niet goed wat het inhield en was benieuwd wat het betekende. Al snel ontdekte ik wat het écht inhield: het gaf me de kans om buiten mijn vertrouwde bubbel te stappen en in contact te komen met jongeren van verschillende achtergronden.
Andere perspectieven
In het jongerenpanel leerde ik jongeren kennen met verschillende achtergronden. Jongeren die opgroeiden in armoede, uit gebroken gezinnen kwamen of een sterk geloof hadden. Dat opende mijn ogen. Ik was altijd omringd door mensen die in veel opzichten op mij leken, maar MDT bracht me in contact met verhalen en perspectieven die ik anders nooit zou hebben gehoord. Dit was niet alleen waardevol voor mij persoonlijk, maar ook voor mijn begrip van de maatschappij.
Daarom schrok ik toen ik hoorde dat het kabinet van plan is om de maatschappelijke diensttijd te schrappen, als onderdeel van bezuinigingsmaatregelen. Het programma werd in 2020 ingevoerd en was bedoeld om de betrokkenheid bij de samenleving te stimuleren. Meer dan 100.000 jongeren hebben inmiddels hun MDT afgerond en daarmee niet alleen bijgedragen aan de maatschappij, maar ook zichzelf ontwikkeld. Dit programma biedt zoveel kansen: jongeren leren nieuwe vaardigheden, ontdekken hun talenten, en krijgen vaak het gevoel dat ze er echt toe doen.
De projecten zijn ontzettend divers. Sommige jongeren hebben 40 uur op bivak gezeten en daarna nog eens 40 uur bijgedragen aan de maatschappij, anderen zijn jongerenambassadeurs geworden en geven advies aan maatschappelijke organisaties. Door MDT heb ik veel vrienden gemaakt, mensen die stuk voor stuk hun eigen verhaal en uitdagingen hebben. Voor sommige van hen was de diensttijd zelfs de reden dat ze uit hun isolement kwamen. Het programma gaf hen een netwerk, een doel, en een beter toekomstperspectief.
In Trouw (2 juni, 2023) werd het belang van een tussenjaar belicht, waarbij jongeren zich bijvoorbeeld via de maatschappelijke diensttijd inzetten voor anderen. Dit werd gezien als een waardevol alternatief voor een tussenjaar vol reizen of baantjes, en terecht. Het biedt jongeren de kans om bij te dragen aan de maatschappij en tegelijkertijd zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen.
Elkaar opvangen
Maar nu, in plaats van verder te investeren in deze jongeren, wordt de diensttijd simpelweg als bezuinigingspost geschrapt. De samenwerking tussen jongeren, ministeries, scholen en maatschappelijke organisaties die de maatschappelijke diensttijd mogelijk maakte, wordt opzijgeschoven zonder dat er een goed alternatief wordt geboden. Dit is zonde, want het netwerk dat door MDT is ontstaan, is sterk en ondersteunend. Jongeren helpen elkaar en worden opgevangen in tijden van nood.
Het schrappen betekent dat we jongeren een unieke kans ontnemen om te groeien, om waardevolle ervaringen op te doen en om bij te dragen aan de maatschappij. In plaats van hen simpelweg aan hun lot over te laten, zouden we moeten investeren in deze programma’s. De maatschappelijke diensttijd is geen kostenpost, het is een investering in de toekomst.
Laten we jongeren niet de kans ontnemen om zich te ontwikkelen, vriendschappen te sluiten en écht iets te betekenen voor de maatschappij. De maatschappelijke diensttijd moet blijven, want het biedt jongeren een plek waar ze thuishoren en waar ze leren dat ze ertoe doen.
Maud Stamsnijder (19) studeert bestuurskunde en doet momenteel een bestuursjaar bij een Haagse roeivereniging
Oorspronkelijk verschenen in Trouw, 19 september 2024
Lees ook: Steun je buurthuis, bieb en sportvereniging — ze zijn het sociale cement van de samenleving en Prestatiedruk is geen individueel falen, het is een systeem dat jongeren in de tang houdt.

Geef een reactie